Porsche-CEO Oliver Blume: “De 911 wordt niet elektrisch”

De vraag die veel 911-liefhebbers zich -vaak met de nodige angst- stellen, of hun favoriete sportwagen ook zal overschakelen op een volledig elektrische aandrijving, werd door de CEO van het merk uit Stuttgart duidelijk beantwoord in een gesprek met Automotive News vorige week. Blume zei dat een volledig batterij-elektrische 911 er zo goed als zeker nooit komt.

Hij antwoordde op de vraag naar de elektrische toekomst van Porsches vlaggenschip letterlijk: “Laat me duidelijk zijn, ons icoon, de 911, zal nog lange tijd met een verbrandingsmotor uitgerust zijn”, en voegde eraan toe dat “de 911 hét voorbeeld is van een auto die gemaakt is om door een verbrandingsmotor aangedreven te worden, waardoor het niet nuttig zou zijn om er ook een volledig elektrische auto van te maken.” Hij besloot dat “Porsche gelooft in specifiek voor elektrische mobiliteit ontwikkelde auto’s.”

Dat is goed nieuws voor wie een elektrische 911 niet zag zitten, en houdt ook een verandering in ten opzichte van de boodschap die de CEO van Porsche Noord-Amerika (Klaus Zellmer) vorig jaar aan Bloomberg meegaf.

Het behouden van de verbrandingsmotor in de 911 betekent echter niet dat de volgende generaties niet “geëlektrificeerd” zullen worden, tot spijt van wie volledig tegen elke vorm van elektrificatie van de 911 is.

Tegen 2025 zullen alvast de helft van alle Porsches volledig elektrisch of plug-in hybride zijn. Bij de 911 zou het in dat geval dan om de toevoeging van een hybride aandrijving gaan, waarbij de beleving van het gebruik van een verbrandingsmotor, zeker ook op auditief vlak, bewaard zou blijven. Maar of, hoe en wanneer er een (plug-in hybride) 911 komt blijft momenteel koffiedik kijken. In ieder geval zegt Blume dat er “voor de toekomst van de 911 goede ideeën zijn voor een bijzondere hybride, die erg prestatiegericht is met bijvoorbeeld een 400 voltsysteem voor de elektrische motor.”

Dat Porsche wel van wanten weet als het op het bouwen van elektrische auto’s aankomt, weten we van de taycan. Die eerste vol elektrische Porsche krijgt binnenkort trouwens een Sport Turismo-afgeleide (of wordt het toch Cross Turismo?). De Taycan is echter geen sportwagen “pur sang”, maar eerder een GT, en Blume liet ook weten dat wanneer Porsche een echte volledig elektrische sportwagen zal maken, dat nog een volledig ander model zal zijn, en dus geen versie van de 911. Hij zei letterlijk dat hij “denkt dat er in de toekomst ruimte is voor uiterst sportieve zuiver elektrische sportwagens die het aanbod aan andere sportauto’s van Porsche kunnen aanvullen.”

Het merk zegde intussen een investering van niet minder dan € 15 miljard in elektrischce mobiliteit, duurzame productie en digitalisering toe over de komende vijf jaar, volgens Blume.

Het summum van luxe: Bestel een Embraer Business Jet en kies een Porsche 911 Turbo S als matching optie
PREVIOUS POST
Nieuwe BMW 4-Reeks Cabrio ruilt hard dak voor softtop
NEXT POST